13
Feb

Financieel adviseur door software onvoldoende ondersteund

Financieel adviseurs voelen zich onvoldoende ondersteund in de software die zij gebruiken als het gaat om sparen en vermogen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Brand New Day, Nationale-Nederlanden en coöperatie DELA. Samen met diverse adviessoftwarehuizen en ketenpartijen gaan de drie aanbieders in gesprek om samen met de adviseur tot een gewenste verbetering komen.

Aangezien de onafhankelijke adviseur een belangrijke partner is voor de drie aanbieders, onderzochten ze het laatste kwartaal van 2018 de behoeftes over het geven van spaar- en vermogensadvies onder bijna 150 financieel adviseurs. Uit de enquête komt naar voren dat 74% het niet eens is met de stelling dat het vergelijken van spaar- en beleggingsproduct eenvoudig is.

 

Drempels

De onderzochte adviseurs geven aan het meest geholpen te zijn bij een makkelijkere vergelijking van de oplossingen en producten. De ideale aanvraagmethode vanuit de adviseur, is dat er een vergelijking van rendement, productkenmerken en voorwaarden wordt gemaakt in combinatie met een aanvraagstraat. Een goede tool wordt op dit moment nog gemist.

 

Groei adviesthema

71% van de ondervraagden verwacht in de toekomst meer te adviseren over sparen en vermogen. Door het terugtreden van de overheid op het gebied van pensioen is er een groeiende aandacht voor het advies thema sparen en vermogen.

Een van de deelnemers luidden: “Een groeiende groep mensen realiseert zich dat ze zelf vermogen moeten opbouwen als ze zelf willen bepalen wanneer ze willen stoppen met werken nu de AOW/pensioenleeftijd steeds verder opschuift.”