85% van de klanten van financieel adviseurs sluit geen service-abonnement af. Dat blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl, een vergelijkingssite voor hypotheek- en verzekeringsadviseurs en makelaars. 

“Financieel adviseurs hebben een wettelijke zorgplicht nadat ze een bepaald product hebben geadviseerd,” zegt Christian Bouter, mede-oprichter van Advieskeuze.nl. “Het is daarbij van belang om consumenten goed te informeren over de inhoud en mogelijk aanvullende nazorg dienstverlening. Uit eerder onderzoek van de AFM is gebleken dat het merendeel van de financiële dienstverleners op een goede manier omgaat met het aanbieden van service-abonnementen. Ook uit de evaluatie van het provisieverbod, die in opdracht van het ministerie van Financiën is uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet gemakkelijk accepteren dat ze moeten betalen voor nazorg. De resultaten uit ons onderzoek lijken deze conclusies te bevestigen.” 

Advieskeuze.nl deed de afgelopen maanden doorlopend onderzoek onder consumenten die hun financieel adviseur een review hebben gegeven. Na iedere review werd de vraag voorgelegd of de adviseur heeft gesproken over een service-abonnement voor aanvullende nazorg dienstverlening. Tevens werd gevraagd of er nu of in het verleden een service-abonnement is afgesloten bij de adviseur. Aanleiding voor het onderzoek was de berichtgeving in oktober 2021 over de relevantie van service-abonnementen aangeboden door financieel adviseurs in InFinance, VVPen AM.