Ook in het tweede coronajaar 2021 zijn de resultaten bij driekwart van de kantoren positief, en opnieuw zijn daarmee de verwachtingen van een jaar eerder overtroffen, blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opvallend is de aandacht voor betere communicatie over de waarde van de dienstverlening. 

Kantoren vanaf 6 fte groeien vaker (bij 90% omzetgroei) dan kantoren van 1 t/m 5 fte (bij 65% omzetgroei), de gemiddelde omzetstijging zelf is vrijwel gelijk. Nu ook de kantoren tot 5 fte risicomanagement en MKB-advisering volledig omarmen is de zakelijke markt marktbreed topprioriteit geworden.  

Verwachtingen positief 

De resultaten in 2022 lagen redelijk in lijn met de verwachtingen (m.u.v. van de grotere groei in hypotheekmarkt, en de krimp in particuliere segment bij 6+-kantoren). De verwachtingen voor het komende jaar 2022 zijn iets beter dan de verwachting vorig jaar en in lijn met de realisatie over 2021. Zes op de tien kantoren verwacht een stijging van de omzet in 2022. Alleen bij hypotheken rekent 1 op de 3 kantoren op een (lichte) daling na twee jaren flinke groei. Uit de zakelijke markt wordt de meeste groei verwacht. 

Zakelijke markt de hoogste prioriteit 

Het is dan ook niet vreemd dat groei in de zakelijke markt (voor het eerst) de hoogste prioriteit heeft bij advieskantoren. Dit komt vooral door een toegenomen prioriteit onder kleine kantoren. In lijn hiermee is risicomanagement steeds breder in opkomst, ook weer met name doordat de kleinere kantoren dit nu ook in toenemende mate omarmen, waar de wat grotere kantoren dat eerder al deden. Opvallend is de toegenomen aandacht voor groei in de particuliere markt bij kleinere kantoren, terwijl de wat grotere kantoren dit niet of nauwelijks prioriteit geven. 

Communicatie meerwaarde dienstverlening in de lift 

Actief beheer van de portefeuille blijft voor 7 op de 10 kantoren een top-5 prioriteit. Kleine kantoren koppelen hier vaker een groeifocus binnen bestaande klanten aan.  Efficiency blijft belangrijk, maar heeft bij de wat grotere kantoren meer prioriteit. Opvallend is de toegenomen aandacht voor communicatie over de dienstverlening, die onafhankelijk van kantoorgrootte bij twee keer zo veel kantoren top-5 prioriteit is geworden. 

Een handige infographic vindt u hier, en het volledige rapport is hier te downloaden.