Het dalende consumentenvertrouwen zorgt ervoor dat er minder nieuwe beleggingsrekeningen worden geopend. Dat meldt vergelijkingssite beleggingsrekeningen.nl op basis van eigen data. In de afgelopen twee maanden zijn er in Nederland 30% minder beleggingsrekeningen geopend dan normaal.

 

Volgens directeur Dirk Folkerts ligt dit aan het gedaalde consumentenvertrouwen. “Dat het consumentenvertrouwen nu zo laag ligt, komt door factoren zoals de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne. Doordat het leven duurder wordt, hebben mensen hun geld nu nodig om te tanken, hun energiefactuur te betalen of in de supermarkt”, zegt Folkerts. “Het geld is letterlijk nodig voor onze basisbehoeften.”

 

De ene crisis is dus de andere niet. Aan het begin van de coronacrisis ontstond er een ware run op beleggingsrekeningen. Folkerts: “Normaal gezien is een crisis een goed moment om te beleggen. Je zit in een dal en het kan alleen maar beter worden. Omdat mensen nu vermoeden dat deze crisis lang zal aanhouden, durven ze niet zo snel in te stappen. Een kort probleem of een korte crisis heeft doorgaans een gunstig effect op beleggingen, een lang probleem of lange crisis heeft doorgaans een negatief effect op beleggingen.”