Het consumentenvertrouwen is in juni naar een historisch dieptepunt van -50 gezakt, meldt het CBS woensdag. Dat is lager dan in april, toen het vertrouwen al historisch laag was. De daling heeft vooral te maken met de koopbereidheid, die nu tot een dieptepunt is gezakt.

Een belangrijke reden voor dat pessimisme is de hoge inflatie. In mei was het leven in Nederland 8,8 procent duurder dan een jaar eerder. Nederlanders ervaren vooral hogere kosten voor energie (72%), vervoerskosten zoals benzine en openbaar vervoer (57%), internet en tv (46%) en verzekeringen (41%).

Dat baart Nederlanders zorgen: 71% van de Nederlanders heeft in 2022 meer zorgen over het betalen van de lasten dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.

De inflatie is ook een blijvertje. Dat denken onder andere de beleggers van AXA Investment Management. Belangrijke oorzaken zijn volgens AXA de oorlog in Oekraïne, de door de coronacrisis verstoorde productieketens en de gestegen prijs van CO2-emissies.

Jonathan Baltora, hoofd staatsobligaties, inflatie en valuta’s bij Core Fixed Income van AXA IM, wil dan ook niets weten van tijdelijk hoge inflatie. “Dat hoor ik al meer dan een jaar, maar tot nu toe gaat de inflatie alleen maar verder omhoog. Ik geloof dat verhaal pas als er ook bewijs van is.”