2
Dec

De klant van morgen belegt anders

Vermogensbeheerders hebben steeds meer te maken met millennials. Uit de Global Investor Study 2019 van Schroders blijkt onder meer dat deze millennials – in tegenstelling tot oudere generaties – meer risico willen nemen en meer in themabeleggingen geloven. Daarbij zijn ze volgens het onderzoek overoptimistisch en beleggen ze impulsief.

Themabeleggingen zijn populair onder de millennials. Een van de redenen hiervoor is dat zij zoeken naar een goed verhaal en beleving. Voornamelijk thema’s als Lifestyle, Sustainability, Education, Infrastructure innovation, Food revolution, Millennials, Urbanisation en Space scoren goed bij deze doelgroep. Duurzaamheid is bij millennials populairder dan bij oudere generaties (21%), maar is met 27% procent geen topprioriteit.

Ook blijkt uit het onderzoek dat millennials meer bereid zijn om risico’s te nemen. Millennials (23%) zijn sterker belegd in cryptovaluta’s en crowdfunding dan oudere leeftijdsgroepen (12%). Precies de helft van de millennials is bereid meer risico te nemen om meer winst te kunnen behalen. De winstpotentie wordt belangrijker geacht dan de kans op verlies (50% tegen 42% oudere generaties).

Hein Kuijpers, directeur particulieren bij Schroders Nederland: “In theorie hebben millennials meer tijd om hun doel te bereiken en durven daarom misschien meer risico te nemen, in de wetenschap dat ze nog tijd hebben om eventuele verliezen goed te maken. Ik vermoed echter dat het vooral komt omdat jongere mensen minder beleggingservaring hebben. Sommigen hebben nooit iets anders dan sterke aandelenrendementen gekend en dat kan hun antwoord beïnvloed hebben. Oudere generaties durven meestal minder risico te nemen en proberen liever hun beleggingen veilig te stellen voor hun pensioen. Minder risico betekent in het algemeen een lager rendement. Maar of beleggers nu oud of jong zijn, beginner of expert, de rendementen die ze verwachten zijn zorgwekkend hoog. Veel mensen komen straks misschien voor een onaangename verrassing te staan.”