Finfluencers. U kent de term vast wel: zelfbenoemde adviseurs die advies geven op social media over beleggen of investeren in crypto. Niet zelden praten ze adverteerders naar de mond. Mag dat zomaar? En heeft u er als adviseur nu ineens een concurrent bij?

Om het maar meteen duidelijk stellen: nee. Al bloggend of vloggend reclame maken mag niet zomaar, schrijft opleidingsinstituut Lindenhaeghe. Een finfluencer geeft dan misschien een ‘beleggingsaanbeveling’ in plaats van een beleggingsadvies, maar ook voor aanbevelingen zijn er regels. Zo moet de aanbeveling zorgvuldig zijn, moet de informatie objectief zijn en moet de finfluencer belangen melden. Dat gebeurt lang niet altijd en dat is misleidend, vindt de AFM.

Vergunning nodig

Beleggingsadvies mag sowieso nooit zomaar gegeven worden. Daar is een vergunning van de AFM voor nodig. De AFM is daar vrij streng in. Zodra ergens een commercieel belang achter zit en de uiting gericht is aan een specifiek persoon, zien zij het als een situatie waarin advies gegeven kan worden aan een client. Een finfluencer mag wel ‘zijn eigen’ keuzes toelichten en rendementen laten zien.

Beleggen toegankelijk maken

Toch is finfluencing niet alleen maar kommer en kwel voor hardwerkende adviseurs. Finfluencers maken beleggen toegankelijker, leggen vaak goed en duidelijk uit hoe risico zich tot rendement verhoudt en nemen hun luisteraars op toegankelijke wijze mee in een wereld waar veel mensen nog altijd wantrouwend tegenover staan.

Filmpjes kijken

Daarmee kan u als adviseur gebruik maken van finfluencers om klanten over de streep te trekken. Volgens Lindenhaeghe is er niets op tegen om een klant wat filmpjes van finfluencers te laten bekijken over dit onderwerp. Zo krijgt die een beter beeld van de mogelijkheden, waarna u uiteindelijk het gesprek over vermogen aan kan gaan. Met zijn vragen kan de klant bij u terecht, voor een gedegen advies ook.

Meer weten? Bekijk hier de pagina van de AFM over finfluencen.