Wat is het verschil tussen adviseren en informeren. Daar is al veel over gezegd en geschreven. De AFM heeft nu een nieuwe definitie, maar Adfiz-directeur Enno Wiersema snapt daar helemaal niets van 

“Ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat,” schrijft Wiersema in zijn maandelijkse column.  

Waar hij zich vooral over verbaast, is dat de AFM nog steeds lijkt te denken dat advies alleen op productniveau geldt, en niet de totale financiële situatie van een consument. Wiersema: “Ondertussen worden consumenten, maar ook ondernemers, wel geconfronteerd met reële en grote financiële risico’s. Denk aan een aanpassing van de hypotheek of het wijzigen van de verzekerde som en de wachttijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Om nog maar te zwijgen over alle bestaande pensioenregelingen die rondom de invoering van de Wet toekomst pensioenen aangepast moeten worden. Dit kan, volgens de nieuwe interpretatie van de AFM, straks gedaan worden door ongediplomeerde klantmedewerkers. Hoe bestaat het? Wie verzint zoiets? Kan iemand me uitleggen waarom dit verstandig is? Wat dit oplevert? Ik denk het niet, want het is niet verstandig. Sterker nog, het kan desastreus uitpakken.”