Een nieuw ESG-rapport laat zien hoe ESG-investments door vakmedia in asset management worden belicht, plus de wijze waarop asset managers hun ESG-strategieën communiceren.

Het rapport “Media communications for ESG Investment: time for a temperature check” richt zich op de manier waarop ESG-beleggen wordt belicht door vakmedia in asset management en de wijze waarop asset managers hun ESG-strategieën communiceren. Om tot het rapport te komen zijn maar liefst 4.000 ESG-artikelen uit 16 toonaangevende financiële mediakanalen in Europa, Noord-Amerika en Azië van de afgelopen twee jaar geanalyseerd; dit naast een analyse van de uitgaande communicatie van 35 toonaangevende vermogensbeheerders om te zien hoe vraag en aanbod zich tot elkaar verhouden. Het volledige rapport kan gratis worden gedownload op www.cognitomedia.com/esg.

Uit het rapport blijkt dat de totale media-aandacht voor duurzaam beleggen tussen 2019 en 2020 met 75% is gestegen. Veel media – zoals de Financial Times, Het Financieel Dagblad, Handelsblatt, Ignites, en Citywire – verdubbelden hun berichtgeving over dit onderwerp in slechts één jaar tijd. Een belangrijke bevinding is dat mediakanalen zich richten op brede verhalen rond ESG-beleggen – zoals portefeuillesamenstelling, rendement/risico en regelgeving – waarbij commentaar wordt geleverd door een reeks managers.

Andere belangrijke bevindingen van het rapport waren onder meer:

  • Sterke verschillen in aandachtsgebieden bij verschillende mediakanalen: vakmedia zijn eerder geneigd om verhalen over specifieke bedrijven te publiceren, terwijl grote mediatitels in toenemende mate thematische verhalen willen publiceren waarin meerdere asset managers aan bod komen.
  • “Greenwashing” wordt steeds meer opgemerkt, al is dit sterker het geval in continentaal Europa en het Verenigd Koninkrijk dan in de Verenigde Staten.
  • Het debat over de vraag of ESG-fondsen even goed presteren als ‘mainstream’ beleggingen neemt af, deels omdat veel beleggingen nu op de een of andere manier als ESG-belegging worden beschouwd.
  • Een groeiende kloof tussen journalisten die de complexiteit van de sector overzien en journalisten die slechts sporadisch over ESG-berichten en het liefst kant-en-klare content wensen.

Andrew Marshall, hoofdauteur/deputy chairman van Cognito: “Ons onderzoek laat zien dat asset managers zich meer moeten richten op de media-agenda. Vaak betekent dit minder nadruk op productspecifieke en beleggingsstrategische aspecten en meer nadruk op een overkoepelend ESG-verhaal. Dit zal asset managers ook in staat stellen om zich beter te onderscheiden. Bij voorkeur richten zij zich op geloofwaardige ‘verhaallijnen’ en geven zij inzicht in thema’s die volgens ons onderzoek de meeste aandacht krijgen.”

Het volledige rapport kan hier gratis worden gedownload.

Over Cognito
Cognito is een geïntegreerd adviesbureau op het gebied van financiële marketingcommunicatie en heeft een groeiende groep klanten die zich toeleggen op duurzaamheid in de financiële sector. Met een team van 10 communicatieprofessionals biedt Cognito Amsterdam vanuit het kantoor aan de Amsterdamse Zuidas advies en ondersteuning op het gebied van public relations, event management en marketingcommunicatie met een volledige focus op financiële dienstverlening (B-to-B én B-to-C). Website: www.cognitomedia.nl