Financiële dienstverleners hebben tijdens Covid-19 extra aandachtig gevolgd hoe digitale bedrijven, meestal in Amerikaanse handen, een steeds groter marktaandeel veroveren. Ze willen het succes evenaren van bedrijven zoals Amazon. 

Dat was de strekking van een eerder dit jaar gehouden sessie van Luxembourg for Finance over dit proces dat ook wel ‘’Amazonisering’’ wordt genoemd. Sherry Madera van de London Stock Exchange Group sprak tijdens de bijeenkomst over ‘’het nieuwe datalandschap’’.  

Verschuiving in macht 

Volgens Madera is Amazonisering ook wel ‘de verschuiving van de macht naar de consument, aangedreven door het online platform’. ‘Dit geldt voor veel industrieën en toeleveringsketens, waaronder de financiële dienstverlening. We zien een toenemend gebruik van data en digitale platforms voor betalingen, identiteitsverificatie, infrastructuur op afstand, waaronder handelsvloeren.’ 

In de praktijk wordt het begrip al toegepast, bijvoorbeeld bij Société Générale. De strategie van de bank is geïnspireerd door Amazonisering, volgens chief innovation officer Claire Calmejane, die het platform-aspect ‘de sleutel tot de betekenis van Amazon’ noemde. ‘Het bankwezen en de oliesector zijn al tien tot vijftien jaar de wereldleiders qua marktkapitalisatie, maar dat is niet langer het geval. Tegenwoordig heb je een platform of je hebt niets. Platformen creëren een nieuwe markt tussen hun klanten en de aanbieder die de wereld aanvoert qua marktkapitalisatie. Financiële diensten moeten hun weg vinden in dit nieuwe businessmodel.’  

Lees het volledige artikel: 

https://www.fondsnieuws.nl/nieuws/financi%C3%ABle-dienstverleners-willen-worden-als-amazon