Als belegger moet je je niet laten leiden door emoties. Makkelijker gezegd dan gedaan als de koersen door het putje gaan. Maar beleggers van Brand New Day hebben zich goed aan deze wijsheid vastgehouden.

Meer dan 97 procent van de klanten van Brand New Day hield in de eerste drie weken na de Russische invasie in Oekraïne vast aan hun beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel van zijn beleggingen contant. Dat wijkt nauwelijks af van het aantal opnames in een normale beursmaand, ondanks dat de AEX-index kortstondig meer dan 10 procent daalde.

“Tijdens de koersschommelingen van de afgelopen weken, hebben onze klanten echter het hoofd koel gehouden,” zei Arend Jan Velsink, directeur beleggen bij Brand New Day, die behalve ‘Don’t panic!’ nog een andere goede reden geeft om niet in tijden van onrust rucksichtslos de portefeuille te liquideren: “Het is heel lastig om een goed moment te kiezen om weer te beginnen met beleggen. Wanneer je wacht totdat alle problemen achter de rug zijn, heb je waarschijnlijk al een groot deel van het koersherstel gemist.”