Ruim de helft van de Europese consumenten koopt het liefst financiële producten van aanbieders waarbij de duurzaamheid voorop staat. Tegelijkertijd realiseren de meeste consumenten zich niet hoe erg hun financiële beslissingen van invloed zijn op het klimaat.

Dat blijkt uit onderzoek van PA Consulting. 93% van de consumenten verwacht dat financieel dienstverleners ethisch investeren, maar bijna de helft (43%) vertrouwt er niet op dat duurzame financieringsproducten impact maken.

Consumenten geven aan dat er dringend behoefte is aan nieuwe, duurzame producten. Het is de taak aan financieel dienstverleners om het gebrek in kennis en vertrouwen onder hun klanten aan te pakken.

Consumenten beseffen zich de impact van hun financiële keuzes op het klimaat niet. Deze impact is vele malen groter dan andere lifestyle-veranderingen. Dienstverleners moeten hierop inspringen en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, aldus het onderzoek.

Hans Burg, Agile & Digital Transformations Lead bij PA Consulting: “De druk om duurzame financiering tot mainstream te maken, komt niet alleen vanuit consumenten. Niet-financiële rapportageverplichtingen en regels ter voorkoming van ‘greenwashing’ staan om de hoek.”

Als dienstverleners niet aan deze verwachtingen voldoen, komen een aantal aspecten in het geding zoals klantenbehoud, compliance, winst én groeipotentieel. Dit vergt investeringen en vindingrijkheid, zoals geloofwaardigheid opbouwen, meer voorlichting geven en constante innovatie. Volgens de consultants van PA is het cruciaal belang dat de sector nu de omslag maakt, want de houding en investeringen die nu gedaan worden zullen de winnaars en verliezers bepalen in de komende jaren.

Het gehele onderzoek is hier te downloaden.