11
Mar

Meer oog voor niet-beursgenoteerde millennialfondsen

Als je wil beleggen in millennials, zul je op andere themafondsen moeten letten en op de bedrijven die nog níet naar de beurs zijn gegaan. De ontwikkelingen binnen de opkomende markten gaan snel, volgens Basak Yavuz van Goldman Sachs.

Het consumentengedrag van millennials is een bepalende factor bij het beleggen in opkomende markten. Hier is Basak Yavuz nauw in betrokken bij het Global Millennials Equity fonds. Yavuz leidt het team dat fondsen in opkomende markten beheert. Het fonds belegt in bedrijven die zich richten op communicatiediensten, cyclische consumentengoederen en technologie.

Bedrijven die zich richten op de millennials zijn nog niet winstgevend, beaamt Yavuz. ‘Al hangt dat vooral van de subsector af. Sommige IT- en techbedrijven zijn nog niet volwassen en moeten nog veel investeren om in de toekomst winst te kunnen genereren. In de PE-ratio van dit soort bedrijven zul je niet veel winst zien, dat komt pas over een jaar of vier of vijf. Dit soort bedrijven moet in veel gevallen nog de kritische massa bereiken.’

Millennial beheerders

Een generatiefonds hoort (mede) gerund te worden door een manager die zelf tot een generatie behoort. Een gevolg van dit tactiek is dat veel bedrijven die goede aansluiting hebben op millennials in veel gevallen nog niet beursgenoteerd zijn. ‘Maar juist dat soort bedrijven volgen we wél. Ten eerste omdat ze invloed hebben op andere bedrijven uit de sector die wel beursgenoteerd zijn, ten tweede zodat we klaar zitten zodra een bedrijf wel overgaat tot een IPO,’ aldus Yavuz.