Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Ook geeft 35% van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.

Vooral praktisch geschoolden (44%) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34%) en hoogopgeleiden (26%) liggen die niveaus beter op een lijn.

Stoffig imago

“Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert (foto), eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Versimpelen financiële informatie

Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor 40% van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”

Lees het volledige artikel:

https://www.infinance.nl/artikel/meeste-vrouwen-voelen-zich-niet-aangesproken-door-reclame-financiele-producten