21
Jan

Nagelmackers focust op vermogende families

De Belgische Bank Nagelmackers trekt een streep onder zijn retailbankverleden. ‘We focussen op families die een persoonlijke vermogensbegeleiding wensen’, zegt directielid Yves Van Laecke. ‘We gaan weg van het grijzemuizenimago van de retail en worden een specialist in vermogensbeheer op mensenmaat. Dat doen we volgens onze klanten goed, maar het was de laatste tijd wat ondergesneeuwd.’

Bank Nagelmackers is een van de oudste namen in de Belgische banksector, maar niemand weet goed waar die naam voor staat. Het bedrijf dat volgend jaar 275 jaar bestaat, kende de jongste decennia verschillende eigenaars en wisselde van strategie met verschillende golven van vermogensbeheer naar bredere bankactiviteiten en terug. Het bedrijf miste daardoor een duidelijk profiel en imago.

De bank kiest voor personalbankingdiensten voor mensen die hun vermogen nog aan het opbouwen zijn en voor private banking voor wie al een aardige spaarpot heeft opgebouwd. Daar gelden instapdrempels van respectievelijk 75.000 en 500.000 euro. ‘Dat is een segment van 15 procent van de markt waar we een stevige rol in willen spelen’, zegt Van Laecke.

Nagelmackers heeft in het verleden al zo’n focus op vermogensbeheer gepredikt. Volgens Van Laecke is nu resoluut een duidelijke keuze gemaakt door een drastisch vernieuwd managementteam. De nieuwe focus kwam er na een strategische review door de Chinese aandeelhouder Anbang.

Opmerkelijk is ook dat Nagelmackers zich niet op personen of gezinnen wil focussen maar op ‘strategische families’. Van Laecke: ‘We willen niet één persoon advies geven, maar dat opentrekken naar de volledige familie en verschillende generaties. We hebben de ambitie elk lid van de familie cliënt te maken.’

Bron:
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/nagelmackers-stopt-met-retailbankieren-en-focust-op-vermogende-families/10277349