Jongvolwassenen hebben weinig vertrouwen in persoonlijke aandacht van banken. Maar liefst 62% denkt dat banken geld belangrijker vinden dan mensen en 1 op de 3 vindt dat ze vooral worden behandeld als ‘een nummer’. Bovendien heeft slechts 14% van de jongvolwassenen het gevoel dat de bank zich verdiept in hen als persoon. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS.  

Hoewel jongvolwassenen weinig enthousiast zijn over hun bank, vindt bijna 80% alsnog wel dat de bank hen moet kunnen adviseren bij belangrijke financiële momenten als zij daarom vragen. “Bij SNS staat de mens op de eerste plaats. We zijn ervan overtuigd dat de juiste aandacht leidt tot persoonlijke groei,” aldus Angela Eijlander, de nieuwe directievoorzitter van SNS. 

Inzicht in uitdagingen  

Maar er is meer nodig dan gerichte aandacht. 55% van de jongvolwassenen wil meer inzicht hebben in persoonlijke groeimogelijkheden en 58% wil graag meer kennis hebben om financieel te kunnen groeien. Dat jongvolwassenen willen groeien betekent niet dat ze alleen maar rooskleurig naar hun financiële toekomst kijken. 38% maakt zich zorgen over hun financiële positie, met name om huisvesting. Slechts 20% van de jongvolwassenen maakt zich geen zorgen over het vinden van een huis. Onder GenZ is dit zelfs maar 12%.