Consumenten willen graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod worden benaderd door hun financieel dienstverlener. Dat blijkt uit onderzoek van Tjip, een bouwer van Business Platforms.  

Consumenten worden steeds minder loyaal en switchen sneller. In andere branches zetten organisaties daarom uitgebreide communicatiemiddelen in om klanten aan boord te houden. TJIP onderzocht waar er op dit vlak kansen liggen voor financieel dienstverleners. 

Meer dan de helft van de consumenten is zich pas bewust van het bestaan van hun financiële dienstverlener als ze een product nodig hebben of als er iets wijzigt in de persoonlijke financiële situatie. Vaak is dat ook meteen een belangrijke reden om van dienstverlener te veranderen.  

Hier ligt een enorme kans voor financieel dienstverleners. Dit zijn namelijk precies de momenten waarop een zij met de juiste digitale klantreis voor hun bestaande klanten hun waarde kunnen bewijzen, zegt Igor Gavic, CEO van TJIP: “Wanneer een financieel dienstverlener proactief inspeelt op veranderingen bij de consument is er geen reden om te wisselen. Een financieel dienstverlener moet de klant zo goed leren kennen dat hij kan anticiperen op de veranderde persoonlijke of financiële situatie.” 

Maar daarvoor is wel een andere aanpak nodig. Want als reden om bij hun huidige financiële aanbieder te blijven geeft slechts 5 procent aan dat ze dat doen omdat ze regelmatig (persoonlijk) contact hebben gehouden. Er is te weinig contact en daar ligt een grote verbeterkans.