7
May

Top-trends in wealth management, deel 3

Veranderingen in de demografie en in technologie zorgen voor een aardverschuiving in  de vermogensbeheersector. Vermogensbeheerders moeten zich daarom bewust zijn van de belangrijkste trends als zij relevant willen blijven voor de markt.  Fund Seminar Nieuwsbrief heeft de belangrijkste internationale trends in wealth management op rij gezet. Vandaag het laatste deel van de belangrijkste trends in vermogensbeheer.

  1. Virtuele tools

Virtuele tools kunnen de klantrelatie verbeteren door vermogensbeheerders te helpen bij de shift van Customer Relationship Management (CRM) naar Customer Interaction Management (CIM), dat zich richt op de interactie tussen vermogensbeheerder (adviseur) en klant. ‘Smart assistants’ zijn in staat om de vragen van klanten te begrijpen, gedetailleerde antwoorden te geven en producten te verkopen. Een ander voordeel van virtuele tools is het stimuleren van gedragsverandering bij beleggers door hen te helpen bij het nemen van datagestuurde beslissingen.

  1. Stroomlijnen van client onboarding

Bedrijven in de financiële sector moeten talrijke Know Your Customer (KYC)-controles uitvoeren voordat zij een klant kunnen verwelkomen. Gestroomlijnde onboarding verhoogt de snelheid, de klanttevredenheid en zorgt voor transparantie in de processen, wat het vertrouwen van klanten versterkt.

  1. Accepteren van open API’s

De trend naar open banking drukt de winstmarges, waardoor vermogensbeheerders op zoek gaan naar extra inkomstenstromen. Veel vermogensbeheerders onderzoeken samenwerkingsverbanden met derden die snel API’s kunnen ontwikkelen en implementeren. Een API (Application Programming Interface) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel daarvan (meestal in de vorm van libraries). De lagere kosten van innovatieve API’s zullen vermogensbeheerders kunnen helpen om bestaande klanten te behouden en nieuwe prospects aan te trekken. De verbeterde service die API’s bieden maakt ook een omni-channelervaring voor klanten mogelijk en kan nieuwe inkomstenstromen creëren.