De prijzenslag bij Nederlandse beleggingsplatforms, om met lage tarieven klanten te lokken, zet neerwaarts voort. Maar veel kosten zijn voor beleggers niet altijd zichtbaar. De kostenverlagingen en ’gratis’ beleggen zijn de belangrijkste reden momenteel voor Nederlandse consumenten om over te stappen. Ruim twee derde van beleggers ziet volgens een peiling door de Vereniging van Effectenbezitters de kosten als de belangrijkste reden bij hun keuze voor een bank of broker.

Ondanks die race naar de bodem in tarieven, loont het nog altijd om vooral de transactie- en servicekosten te vergelijken, stelt de VEB in de nieuwste uitgave van Effect met een breed brokeronderzoek.

Wat betreft kosten springen transactiekosten vaak gelijk in het oog. Deze komen uitgebreid aan bod in het aankomende brokeronderzoek. Maar er zijn nog veel meer kosten om rekening mee te houden. Denk aan de vaste servicekosten die verschillende aanbieders hanteren om een rekening aan te houden en extra kosten die banken of brokers rekenen bij speciale verzoeken of diensten.

“De verschillen tussen de onderzochte effectendienstverleners zijn groot.” De kosten moeten ergens mee worden verdiend, maar die zijn niet overal zichtbaar. Zo vragen Bux, Today’s en Easybroker volgens dit onderzoek geen kosten voor het aanhouden van een rekening.

Die kosten zitten dan in verschillende andere vormen, zoals een vaste of variabele service fee, platform fee, aansluitingskosten of als extra tarief bij het gebruik van bepaalde diensten.

“De hoogte is vaak mede afhankelijk van de gemiddelde portefeuillewaarde van de belegger”, concluderen de onderzoekers.

Lees verder:
https://www.veb.net/artikel/08153/brokeronderzoek-2021-vaste-servicekosten-en-kosten-voor-aanvullende-diensten