13
Feb

‘Vermogensbeheerders hebben duidelijke distributiestrategie nodig’

Het door MiFID II ingevoerde ‘product governance regime’ voor beleggingsondernemingen is nog niet voldoende opgepakt door vermogensbeheerders, oordeelde de AFM onlangs in een onderzoek naar de naleving van verplichtingen ten aanzien van professionele beleggers. Deze verplichting geldt ook bij distributie aan particuliere beleggers. 

Deze regelgeving is gericht op het voorkomen van misselling, aldus mr. Frank ’t Hart van Hart Advocaten onlangs tijdens een masterclass voor vermogensbeheerders. Daarom moeten distributeurs eerst een doelgroep bepalen alvorens zij oordelen op basis van advies of beheer welk product bij een individuele klant past. ‘Een ontwikkelaar stelt een doelgroep op op een wat groter abstractieniveau maar een distributeur moet een doelgroep duidelijker definiëren,’ aldus ’t Hart.

Als ontwikkelaars niet onder MiFID II vallen en dus ook niet voldoen aan het product governance regime dan geldt dat vermogensbeheerders dat zelf moeten doen. Voorlopig kunnen vermogensbeheerders zich richten op de al aangekondigde wetten en regels en in het bijzonder op de AFM-agenda voor 2020. Daarin is met name aandacht voor uitbesteding- en concentratierisico’s bij vermogensbeheerders die gebruikmaken van ketenpartijen in administratie, risicomanagement of bewaarbedrijf.